Σελίδες

«Η παιδεία είναι πανηγύρι της ψυχής, γιατί σ' αυτήν υπάρχουν πολλά θεάματα και ακούσματα της ψυχής.»

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Μουσική στο νηπιαγωγείο

Μια θεματική προσέγγιση για την μουσική από τη ζωγραφική......

Το ερέθισμα....

ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ,Γ.ΙΑΚΩΒΙΔΗ


Λίγα λόγια για τον ζωγράφο και το έργο του

Είναι πολύ γνωστός αυτός ο πίνακας του Ιακωβίδη (1853-1932) . Ένα ζεστό κίτρινο-πορτοκαλί χρώμα φωτίζει την πανηγυρική-εορταστική, χαρούμενη παιδική σκηνή που διαδραματίζεται στο εσωτερικό ενός φωτεινού  χωριάτικου δωματίου . Το φως διαχέεται από τα δύο ανθοστόλιστα με γλάστρες παράθυρα (το ένα στο κέντρο και το άλλο στα αριστερά) και πλημμυρίζει τα πάντα στο χώρο. Τα πρόσωπα γίνονται γλυκύτατα, σχεδόν αγγελικά, τα ρούχα διαφανή και αιθέρια, τα έπιπλα καθρεφτίζονται στο ξύλινο δάπεδο, η κουρτίνα αιωρείται και αγκαλιάζει τον τοίχο, το δωμάτιο ετοιμάζεται να απογειωθεί και να ταξιδέψει σαν ένα "κίτρινο σύννεφο". 
   Ο αριστοτεχνικοί φωτισμοί και τα χρώματα του πίνακα "περιλούζουν" έξι παιδικές μορφές και μία νεαρή κοπέλα, που πιθανόν είναι η μητέρα του μικρότερου ή ίσως και όλων τους. Τα τέσσερα αγόρια παίζουν ξυπόλυτα μουσική, δίνουν δηλαδή συναυλία. Ο πρώτος καθιστός σε ξύλινη καρέκλα παίζει τύμπανο, ο δεύτερος φυσάει δυνατά τη σάλπιγγα, ο τρίτος κάθεται σε ξύλινο πάγκο και φαίνεται να παίζει μάλλον φυσαρμόνικα...και τέλος, υπάρχει ένας τέταρτος "μουσικός" που στέκεται λίγο παράμερα και φυσάει με δύναμη όχι αληθινό όργανο, αλλά ένα ποτιστήρι. Οι ακροατές της παιδικής  συναυλίας είναι γυναίκες, είναι δηλαδή ακροάτριες. Ένα όμορφο ξανθό κοριτσάκι με πρόσωπο σχεδόν εξαϋλωμένο από το φως κάθεται μπροστά στο κεντρικό παράθυρο και ακούει, η νεαρή μητέρα ακούει επίσης καθιστή μπροστά στο αριστερό παράθυρο, κρατώντας το μικρότερο κοριτσάκι που φοράει ένα ροδί φόρεμα (έχει σχεδόν το ίδιο χρώμα με το ποτιστήρι) και απλώνει χαρούμενο τα χέρια του προς τους μουσικούς. Μία εικόνα οικογενειακής θαλπωρής και χαράς, αν δεχθούμε ότι όλα τα πρόσωπα ή κάποια από αυτά ανήκουν στην ίδια οικογένεια. Η εικόνα αποτυπώνει με χάρη, τρυφερότητα και χιούμορ μία σκηνή του καθημερινού οικογενειακού βίου απλών ανθρώπων. 
    Ο λαμπερός πίνακας του 1900 είναι η παραλλαγή ενός παλιότερου πίνακα του 1894-1896 με παρόμοιο θέμα, αλλά πιο σκοτεινά ή ψυχρά χρώματα. Ο Ιακωβίδης ξαναζωγράφισε τον πίνακα με φωτεινά χρώματα για να τον στείλει στη Διεθνή Έκθεση του Παρισιού του 1900 όπου και βραβεύτηκε. Στο έργο αυτό ξεπερνά τον ακαδημαϊκό ρεαλισμό από τον οποίο ξεκίνησε και αγγίζει τα όρια του ιμπρεσιονισμού.  Άλλωστε, στο Μόναχο ο Ιακωβίδης είχε βρεθεί υπό την επιρροή των Γερμανών ιμπρεσιονιστών ζωγράφων Max Liebermann και Fritz von Unde.
   Το θέμα του πίνακα είναι σύνηθες για τη θεματογραφία των έργων του Ιακωβίδη. Οι ηθογραφικές οικογενειακές σκηνές με πρωταγωνιστές μικρά χαριτωμένα, ζαβολιάρικα παιδιά με μητέρα ή τη γιαγιά και παππού ανήκουν στα αγαπημένα θέματα του μεγάλου Έλληνα ζωγράφου. Οι πίνακες μ' αυτά τα θέματα εμφανίζονται από τη δεκαετία του 1880 και καλύπτουν μία εικοσαετία έως το 1900, όταν έρχεται από το Μόναχο στην Ελλάδα.


ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΡΓΟΥ ΤΕΧΝΗΣ




 Ιακωβίδης, Παραφωνία ή Παιδικό κονσέρτο ή Η γιαγιά και τα εγγονάκια της.


Ο Ιακωβίδης ζωγράφισε το θέμα της παιδικής συναυλίας για πρώτη φορά το 1894 και εξέθεσε για πρώτη φορά τον πίνακα σε έκθεση στο Μόναχο (1894). Εδώ τα παιδιά δίνουν τη συναυλία τους για τη γιαγιά και όχι για τη μητέρα με το κοριτσάκι. Το μεγαλύτερο κοριτσάκι μπροστά στο παράθυρο υπάρχει και σ΄αυτόν τον πίνακα. Λείπει, όμως, το αγόρι με το ποτιστήρι. Ο πίνακας αυτός εκτέθηκε για δεύτερη φορά στην Αθήνα το 1896 στη διάρκεια των πρώτων Ολυμπιακών Αγώνων (1896). Τα χρώματά του, σε σχέση με την παραλλαγή του 1900, είναι εμφανώς πιο σκούρα και ψυχρά...Στον πίνακα του 1900 όλα γίνονται φωτεινά και η ενόχληση της γιαγιάς αντικαθίσταται από το χαρούμενο όμορφο πρόσωπο της νεαρής μητέρας με το μικρό κοριτσάκι...

Απόδοση έργου τέχνης



ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΣ ΜΕ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΗΧΟΥΣ
  • ακούω και αναγνωρίζω







  • ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Γ.ΙΑΚΩΒΙΔΗΣ









στο εικαστικό εργαστήρι του μουσείου








Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του μουσείου για πληροφορίες
http://www.jakobides-digital-museum.gr/



  • ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ










ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ
  • ΜΑΡΑΚΕΣ
                               χρειαστήκαμε ρολλά από χαρτί υγείας ,δύο κυκλάκια για καπάκια
γλωσσοπίεστρα

και όσπρια για γέμισμα







Κρουστά

με κουτάκια από καφέ ή άλλες κονσέρβες ,μπαλόνια και χαρτοταινία



βάψιμο....
 τα ξύλάκια



  • Ρυθμικά μοτίβα


ο ολόκληρο είναι η νότα που διαρκεί τέσσερις χρόνους όταν η βασική αξία του μέτρου είναι το τέταρτο! Άρα το ολόκληρο έχει χρονική διάρκεια ίση με τέσσερα τέταρτα! Ολόκληρο γράφουμε επίσης όταν παίζουμε μόνο μια νότα στην αρχή οποιουδήποτε μέτρου, όταν η βασική νότα του μέτρου είναι το όγδοο. Το ολόκληρο τότε διαρκεί οχτώ χρόνους!

Το μισό είναι η νότα που διαρκεί δύο χρόνους όταν η βασική αξία του μέτρου είναι το τέταρτο. Άρα το μισό έχει χρινική διάρκεια ίση με δύο τέταρτα. Όμοια το μισό έχει διάρκεια ίση με τέσσερα όγδοα

Με την ίδια λογική κ το τέταρτο ως νότα θα έχει χρονική διάρκεια ίση με ένα τέταρτο ως χρονική αξία, ή με δύο όγδοα! 



  • Ιστορία για τις μουσικές αξίες
Ο Γίγαντας,ο ξυλοκόπος και ο νάνος



Μια ιστορία με 3 πρόσωπα τα βήματα των οποίων αντιστοιχούν αντιστοιχούν στις ρυθμικές αξίες ολόκληρου, μισού και τετάρτου.Μετά το τέλος της αφήγησης τα παιδιά μιμούνται τους ήρωες περπατώντας,χτυπώντας με παλαμάκια ρυθμικά τα μοτίβα ,με συμβολική απεικόνιση και χτυπώντας με τα κρουστά



Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας γίγαντας ,ένας ξυλοκόπος και ένας νάνος .Μια μάγισσα τους είπε πως σε μια σπηλιά στο δάσος βρισκόταν μία κασέλα με έναν μυστικό θησαυρό.Όποιος έφτανε στο δάσος πρώτος κέρδιζε και τον θησαυρό .Τη σπηλιά όμως φύλαγε ΄ένας τρομερός δράκος που στο λαιμό του κρεμόταν το κλειδί για την μαγική κασέλα,το κλειδί του σολ!
Ξεκίνησαν όλοι μαζί λοιπόν!
Ο γίγαντας με το τεράστιο βήμα  του ....ακουγόταν μέχρι και η ηχώ από τα βήματα του
 τα-α-α-α
(ολόκληρο) 

Ο ξυλοκόπος είχε μικρότερο βήμα αλλά και πιο γρήγορο
ακουγόταν ...
τα-τα
(μισό)

και ο κοντούλης νάνος
με μικρά αλλά γρήγορα βηματάκια....
τα-τα-τα-τα
(τέταρτο)
(μίμηση με τα βήματα των παιδιών ,χτύπημα με παλαμάκια και γραφική απεικόνιση )
Όταν έφτασαν στη σπηλιά είδαν τον τρομακτικό δράκο .Πάλεψε ο γίγαντας ,πάλεψε ο ξυλοκόπος πάλεψε και ο νάνος μα μόνο όταν πάλεψαν όλοι μαζί τα κατάφεραν να νικήσουν τον δράκο και να του κλέψουν το κλειδί του σολ!!!!
Και έτσι μοιράστηκαν τον θησαυρό!



Δείτε ακόμη....




  • Η μουσική μέσα από τη ζωγραφική


Ακούστε τα αρχαία ελληνικά μουσικά όργανα














  • Διαπολιτισμική αγωγή

Τραγούδια από όλο τον κόσμο


7 σχόλια:

  1. ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΣΟΥ ΚΑΙ ΠΛΟΥΣΙΟ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΣΟΥ.ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΗ ΟΤΙ ΚΡΑΤΗΣΑΝ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. ΥΠΕΡΟΧΕΣ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΟΙ ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΩΣ ΟΛΗ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΟΥ ΜΕ ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΕ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ αξιόλογη δουλειά Όλια, μπράβο σου!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ καλή προσέγγιση. Ευχαριστώ που το μοιράστηκες!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ενθουσιάστηκα με τις κατασκευές των οργάνων...Μπράβο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΟΛΙΑ, ΥΠΕΡΟΧΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ!!!ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!!!ΦΑΝΤΑΖΟΜΑΙ ΠΟΣΟ ΘΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΘΗΚΑΝ ΤΑ ΠΑΙΔΑΚΙΑ ΣΟΥ....ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ, ΕΥΦΑΝΤΑΣΤΑ ΚΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑΡΙΚΑ!!!ΜΠΡΑΒΟ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΠΩ ΠΩ ΠΡΑΓΜΑΤΑΑΑΑΑ
    ΠΟΣΑ ΕΚΑΝΕΣ!!!!!
    ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ ΥΠΕΡΟΧΗ Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Tέλεια!!!! Θα το κρατήσω... πολύ όμορφο... θα μου χρησιμεύσει σίγουρα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή